Digitalisering banken gaat senioren te ver

Eind februari 2019 rapporteerden de kranten op basis van een rapport van de Consumentenbond over de aangekondigde prijsverhogingen bij de banken in 2019. Een verhoging die directe financiële gevolgen heeft voor ouderen, omdat de prijsstijgingen vooral gericht lijken te zijn op het ontmoedigen van het ouderwetse bankverkeer, zoals acceptgirokaarten, papierenafschriften, etc.  (b.v.: voor een setje van 25 verzendenveloppen gaat ABNAMRO 18,75 euro vragen, dubbel zoveel als nu). Officieel spreken banken van “verduurzaming”.

De Utrechtse organisatie MiraMedia ziet dagelijks dat veel ouderen problemen hebben met de steeds verder gaande digitalisering van de banken. Men heeft gevoel gedwongen te worden om dingen te doen die ze niet willen. De banken geven verder in de berichtgeving de indruk dat steeds meer ouderen internetbankieren en de betaal-app beginnen te omarmen, terwijl dit in praktijk beslist niet het geval lijkt te zijn. Veel ouderen, vooral minima, voelen zich steeds meer in de steek gelaten door de banken, terwijl ouderen wel een belangrijk percentage van hun klantenbestand uitmaken.

Mira Media deed onderzoek onder 291 ouderen (65 – 93 jaar), waarvan 232 met een laag inkomen. Van deze laatste groep respondenten doet 55% niet aan internetbankieren, 87% maakt geen gebruik van de betaalapp en 69% maakt nog gebruik van overschrijvingskaarten. COSBO Stad Utrecht hielp het onderzoek te verspreiden onder de doelgroep en onderschrijft de acties van Mira Media. Zie hier het volledige bericht.

 

Dit vind je misschien ook leuk...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

WP-Backgrounds by InoPlugs Web Design and Juwelier Schönmann