Nieuwsbrief COSBO-ACO – maart 2023
Actieve senioren gezocht!
Om de groeiende groep senioren in de stad een krachtige stem te geven, is het belangrijk dat 60-plussers zelf aan het woord komen. Zij kunnen beleidsmakers en uitvoerende organisaties vertellen wat hun wensen en behoeftes zijn. En aangeven wat zij zelf willen en kunnen bijdragen aan een vitale stad voor jong en oud. Daarom deze oproep: ben jij een actieve 60-plusser en voel je je betrokken bij een seniorvriendelijk Utrecht? Bij COSBO-ACO zoeken we mensen die willen bijdragen binnen de thema’s Wonen, Zorg, Mobiliteit en Informatie & Communicatie. In deze nieuwsbrief vind je voorbeelden van wat er zoal speelt op dit moment. Kijk op onze website voor meer informatie.
Zelfstandig blijven wonen
Op 22 februari jongstleden organiseerde de Werkgroep Wonen van het Maatschappelijk Netwerk Utrecht (MNU) een bijeenkomst rond de vraag: ‘Hoe kunnen senioren zo lang mogelijk zelfstandig blijven wonen?’ Een vraag die actueel is voor de senioren zelf, maar ook voor beleidsmakers, woningcorporaties, zorginstellingen en vele anderen. Doordat veel verschillende partijen vertegenwoordigd waren, werd het een geanimeerde bijeenkomst. De bedoeling van de werkgroep is om de vraag ook voor te leggen op enkele wijkbijeenkomsten in Utrecht. COSBO-ACO is actief lid van de Werkgroep Wonen.
Wachtlijst hulp bij huishouden in Utrecht

In Utrecht is de wachtlijst voor mensen die een Wmo-indicatie hebben voor Hulp bij het Huishouden erg lang. Als belangrijke oorzaak van de wachtlijst wordt onder meer de krappe arbeidsmarkt genoemd. In Utrecht wordt dit nog versterkt door specifiek beleid in de stad. Meerdere organisaties stuurden hierover onlangs een brandbrief naar de raadsleden van Utrecht. COSBO-ACO was medeondertekenaar als lid van de Cliëntenraad WMO. Lees hier meer.
Meldpunt Regiotaxi
Mensen die aangewezen zijn op de regiotaxi, vissen de laatste tijd vaak achter het net. De punctualiteit en de service laten regelmatig te wensen over. Dat kan betekenen dat een bezoekje aan een familielid niet door kan gaan, maar ook dat een afspraak in het ziekenhuis moet worden afgezegd. Om de klachten te inventariseren is er nu een meldpunt. WMO-cliëntenraad, FNV Lokaal, SOLGU en de SP willen langs deze weg de stem van de gebruiker zijn en zich bij de gemeente inzetten voor een betere dienstverlening. Heb je een klacht? Meld het!
Begrijpelijke taal
Uit onderzoek van de nationale ombudsman blijkt dat veel senioren de overheid niet begrijpen. Omgekeerd weet de overheid hen niet te bereiken. Hierdoor komt het regelmatig voor dat senioren een deel van het inkomen waar ze recht op hebben, mislopen. Gemeenten en landelijke uitvoeringsinstanties moeten hen actief opzoeken met begrijpelijke (beeld)taal en mondelinge communicatie. Tussenpersonen zijn daarbij onmisbaar. Zo kan worden voorkomen dat te veel senioren met te weinig genoegen nemen.
Op de hoogte blijven
- Benieuwd naar nieuwe ontwikkelingen in de stad en/of in jouw wijk? Neem een abonnement op de digitale nieuwsbrief van de gemeente.
- Het digitale Senioren Journaal geeft elke werkdag een overzicht van actuele ontwikkelingen in het hele land. Inspirerend om te lezen over initiatieven in andere steden en dorpen.
Vier het leven!
Stichting Vier het Leven organiseert culturele activiteiten voor ouderen waarbij alles is geregeld om zorgeloos te genieten. De vrijwilligers halen de ouderen (gemiddelde leeftijd 80+) thuis op en samen gaan zij gezellig naar een theatervoorstelling, film, concert of museum in de buurt. Tussendoor is er gezellig een drankje en na afloop wordt iedereen weer veilig thuisgebracht. ‘Samen uit, samen genieten’ is dan ook het motto. Meer informatie over de werkwijze en de kosten is te vinden via www.4hetleven.nl of 035 – 5245156.
Beeld: Moon Saris, MNU, Pixabay