Informatie en communicatie
Communicatie met en informatie naar en over ouderen is de sleutel tot veel uiteenlopende onderwerpen. Het is belangrijk de juiste ingang te vinden tot zo veel mogelijk verschillende groepen. Maak informatie daarom begrijpelijk, veeltalig en veelsoortig en daarmee laagdrempelig voor iedereen.
Adviezen
Onze vijf voornaamste adviezen op het gebied van informatie en communicatie zijn:
- Heldere (beeld)taal
Ga bij elke informatieve uiting na of deze alle groepen ouderen bereikt én door iedereen begrepen zal worden. Maak gebruik van beeldmateriaal waarin iedereen zich kan herkennen. - Vele vormen
Communiceer altijd zowel digitaal als per brief of folder en vermeld telefoonnummers voor een toelichting. Uitgangspunt is het rapport ‘Kompas voor Inclusieve Communicatie’. - Informatiepunt
Zorg dat in elke wijk een laagdrempelig en makkelijk vindbaar informatiepunt is. Daar vinden mensen in meerdere talen een breed aanbod aan informatie: over zaken als valpreventie, toeslagen en vrijstellingen, activiteitenaanbod, verhuisadviseurs, ondersteuning bij financieel-administratieve vragen. Mensen kunnen doorpraten als ze iets niet begrijpen. - Wijkplatforms
Informeer ouderen hoe zij voor zichzelf kunnen opkomen en hun belangen kunnen behartigen. Investeer vanuit de gemeente Utrecht in betere vertegenwoordiging van ouderen, met en zonder migratieachtergrond, in de wijkplatforms. Informeer ouderen ook waar ze onderling ondersteuning kunnen krijgen of bieden. - Informatiepakket
Stuur 65 plussers jaarlijks een informatiepakketje over zorg en welzijn, in begrijpelijke taal. Ouderen waarderen dit soort informatie en er gaat een preventieve werking vanuit. Vermeld duidelijk hoe ze het Buurtteam in hun wijk kunnen bereiken.